Nowości
Koc EMILY 150x200
Koc EMILY 150x200
89,00 zł
szt.
Materac piankowy Natura Aloe
Materac piankowy Natura Aloe
1 086,00 zł
Materac NOLLI sprężynowy JANPOL
Materac NOLLI sprężynowy JANPOL
1 678,00 zł
Newsletter
Zapisz się, aby otrzymywać informacje o nowościach i promocjach
Komfort termiczny podczas snu 0
  1. Termoregulacja ciała w trakcie snu

Kiedy śpimy, siłą rzeczy poruszamy się znacznie mniej niż przy normalnych aktywnościach. Funkcje fizjologiczne naszego ciała ulegają spowolnieniu, a co za tym idzie, obniża się temperatura organizmu. Może być niższa nawet o jeden stopień od normalnej temperatury mierzonej w ciągu dnia. Jej spadek następuje już w pierwszej fazie snu nazywanej NREM, a najniższa jest zazwyczaj około piątej nad ranem. To wtedy najczęściej następuje wybudzenie, które ma niekorzystny wpływ na odpowiednią regenerację organizmu. Ciało nad ranem znajduje się w fazie REM, czyli snu głębokiego. W tej fazie pojawiają się marzenia senne, a ciało ma możliwość odprężenia mięśni, do których dopływa więcej krwi dającej energię na cały dzień. Właśnie dlatego zadbanie o odpowiedni komfort termiczny w czasie snu jest tak istotne.

 

  1. Co wpływa na komfort termiczny w czasie snu?

Najważniejszymi czynnikami pozwalającymi przejść płynnie przez wszystkie fazy snu i doprowadzić do regeneracji przed czekającym nas aktywnym dniem są:

  • odpowiednia temperatura w sypialni;
  • odzież do spania;
  • właściwie dobrana pościel oraz materac.

 

  1. Temperatura w sypialni

W sypialni powinna panować nieco niższa temperatura, uzyskana przez wietrzenie pomieszczenia przed snem, niezależnie od pory roku. Najlepiej, aby wynosiła 18-20C, co pozwoli na łatwe zasypianie i odpowiednią długość fazy snu głębokiego. Jeżeli obniżymy temperaturę w sypialni za bardzo, zasypianie będzie trudniejsze. Nad ranem organizm zapobiegając wychłodzeniu może się wybudzić. Niekorzystna jest również zbyt wysoka temperatura w sypialni. Co prawda, ułatwia zasypianie, ale wywołuje zwiększoną potliwość w nocy, skrócenie fazy REM i tendencję do odkopywania, które może być szkodliwe dla stawów i powodować bóle reumatyczne.

 

  1. Odzież do spania

Choć najbardziej komfortowe i najzdrowsze dla stanu skóry jest spanie nago, przy niższych temperaturach polecane jest jednak zakładanie odpowiedniej odzieży na noc. Przyda się cieplejsza piżama lub koszula nocna, a także skarpetki, które zapewnią ciału odpowiedni komfort termiczny.

 

  1. Pościel do spania

Rozkopywaniu się i wychładzaniu organizmu zapobiega właściwie dobrana pościel. Obecnie na rynku dostępne są lżejsze kołdry na lato i grubsze kołdry zimowe. Warto zwrócić uwagę na kołdry typu DUO – złączone ze sobą napami, które można rozpinać w razie potrzeby i zmian temperatury na zewnątrz.

 

  1. Materac termoaktywny

 

Nowoczesne materace także mogą być czynnikiem wpływającym na komfort termiczny w czasie snu. W niektórych modelach wykorzystywana jest pianka termoaktywna. Zastosowano w niej specjalne mikrokapsułki pochłaniające temperaturę, kiedy pianka materaca nagrzewa się od ciała. Pozwala to na zachowanie jednolitej temperatury organizmu we wszystkich fazach snu. Warto wziąć pod uwagę wszystkie powyższe czynniki, aby zadbać o pełną regenerację organizmu i zapewnić sobie energię od samego rana.

 

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl